Over de meeste producten en diensten dient BTW afgedragen te worden. De prijs van het product of dienst wordt in de meeste gevallen verhoogd met het BTW tarief. Vragen die hierbij komen kijken is welke tarief je dient te communiceren en of er verschil zit in de communicatie richting een consument of een bedrijf.
BTW
Allereerst kort over de BTW, wat is het? De BTW is een belasting die letterlijk betekent Bruto Toegevoegde Waarde. Het is een soort verbruiksbelasting en wordt ook wel omzetbelasting genoemd. Deze belasting dient afgedragen te worden aan de overheid.
Soorten BTW tarieven
Er zijn verschillende soorten BTW tarieven. Het 0 procent tarief en daarnaast het 9 procent en 21 procent tarief. Standaard wordt het BTW tarief van 21% gehanteerd. Er zijn echter uitzonderingen. Sommige producten of diensten zijn helemaal vrijgesteld van de BTW en andere producten of diensten hebben een BTW tarief van 9%. Voorbeelden van het verlaagde 9% tarief zijn bijvoorbeeld Water, geneesmiddelen, kunst, boeken, reparatie fietsen, diensten van kappers, personenvervoer en voedingsmiddelen. Voorbeelden van het 0% tarief zijn accijnsgoederen, verkoop van schepen en vliegtuigen en internationaal personenvervoer. Er zijn ook goeden en diensten vrijgesteld van BTW, zoals diensten in de zorgsector, beleggingsgoud, uitvaartdiensten en levering van verzekeringen en assurantie werkzaamheden. Op de website van de Belastingdienst is een overzicht van alle vrijgestelde producten en diensten of met een verlaagd BTW tarief.
Offerte aan particulieren
Een prijsopgave aan particulieren dient altijd inclusief BTW te zijn. Het is dus niet toegestaan om prijzen richting consumenten te communiceren exclusief de BTW. Ook in reclame uitingen mogen dus geen prijzen gecommuniceerd worden exclusief de BTW. Om het technisch te maken. Artikel 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968 bepaalt heel expliciet: “Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.”
Offerte aan bedrijven
Voor de offertes of prijsopgave aan andere ondernemers ligt dit anders. Er kan zowel gekozen worden voor prijzen inclusief als exclusief. Er geldt wel als voorwaarde dat vooraf duidelijk gecommuniceerd wordt of de prijzen of tarieven inclusief of exclusief BTW zijn. De reden dat het niet ongebruikelijk is om tussen ondernemers de prijzen exclusief BTW te communiceren ligt veelal in het feit dat de meeste ondernemers de te betalen BTW weer kunnen terugvordering van de Belastingdienst. Hier dient dus wel helder over gecommuniceerd te worden.
Heeft u een vraag over de juiste BTW toepassing of communicatie hiervan. Neem gerust contact met ons op.