Flexibel administratie abonnement Zwolle ZZP MKB Vereniging administratie

Administratieplicht

Wat houdt de administratieplicht in?

Er zijn een aantal redenen waarom inzicht in de financiele positie wenselijk of zelfs noodzakelijk is. Maar het is niet alleen voor jezelf noodzakelijk, maar er ligt ook een wettelijke plicht aan ten grondslag. 

De wet verplicht ons tot het voeren van een administratie. Deze verplichting geldt voor iedereen die (zelfstandig) een beroep of bedrijf uitoefent. Dit geldt dus zowel voor een eenmanszaak, als een VOF of Maatschap. Ook op het bestuur van een rechtspersoon, zoals een B.V., stichting of vereniging rust een administratieplicht. 

Wat deze administratieplicht inhoudt is te onderscheiden aan de hand van drie verschillende uitgangspunten:

1. De administratie dient zo ingericht te zijn zodat altijd de rechten en plichten kunnen worden gekend. 

2. Er moet een balans opgemaakt zijn waaruit de baten en lasten uit op te maken is. 

3. Er is een bewaarplicht, de administratie moet 7 jaren bewaard blijven. 

Het niet voeren van administratie kan grote gevolgen hebben..

Als er niet voldaan wordt aan de administratieplicht kan dat tot gevolg hebben dat bijvoorbeeld in geval van faillissement vaststaat dat het bestuur haar taken onbehoorlijk heeft vervuld. Het gevolg kan dus zijn dat een curator de bestuurder aanspreekt om het tekort in het faillissement te betalen. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *